Wednesday, 28 December 2016

Anda Semua Setuju Tak...?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Setuju tak...? Jika setuju kenapa...? Jika tak setuju pun kenapa...?

Tuesday, 27 December 2016

Jom Kita "Shellout"

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Adik perempuan saya baru jer balik bercuti dari KSKB. Balik kampung pula tu bukan saja balik kosong...tapi balik dengan idea supaya kami cuba makan kat restoran yang ada Shellout.
Apa ke benda la Shellout ni...? 
Maklum ajalah, saya ni orang yang jarang ke tempat yang makanannya pelik-pelik. Setakat makan ikan siakap tiga rasa tu selalulah...

Jadi, saya dan suami cuba  mencari-cari dalam internet dengan bantuan Mr Google... Cari Shellout yang ada di Alor Setar. Akhirnya jumpalah restoran yang ada Shellout kat Jalan Putra, Alor Setar, Kedah. Kalau orang Kedah tu, mesti tau kan jalan JPJ lama kat Alor Setar.

Pandangan Dari Luar Cermin

Monday, 26 December 2016

Ladang Nipah Kipli


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Destinasi "Nak Makan Di Mana?" kali ini berpeluang atau dalam erti kata lain "ada rezeki" menerjah Ladang Nipah Kipli yang terletak di Kg. Tanjung Timbul, Kuala Sanglang, Perlis. Terjahan kami ini adalah pada penghujung bulan lalu..

Wah wah wah...ladang nipah ya...payah dah nak jumpa ladang nipah sekarang ni...Entah-entah anak-anak zaman sekarang ada juga yang tak tau macam mana bentuk pokok nipah...

Ladang Nipah Kipli

Wednesday, 7 December 2016

Jom Naik Keretapi...Siri 1

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Sudah lama tidak melonjakkan diri di alam maya... Baru sekarang menemui masa yang sesuai...

Kali ini, saya nak mengajak anda semua naik keretapi...maksud saya..kita melancong dengan menaiki keretapi ataupun kita balik kampung dengan menaiki keretapi...

Sebelum kita menaiki keretapi, kita kena beli tiket keretapi dulu...dan kita kena pastikan kita tidak dikenakan Amaran dan juga Surcaj RM 30.00


Jom Baca
Surcaj boleh dikenakan jika tiket keretapi berada di dalam kategori di atas...

Friday, 26 August 2016

Saturday, 9 July 2016

Selamat Hari Raya Aidil Fitri...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Di Hari Yang Berbahgia Ini....

Kami berdua memohon kemaafan zahir dan batin dari rakan taulan saudara mara sahabat handai.... andai ada yang tersinggung.. terasa.. marah.. dan seumpamanya akibat dari kekhilafan kami berdua....

Jemput datang beraya kat Layang Kiri, Parit, Perak atau Pokok Sena, Kedah

Buat rakan-rakan blogger....nak jual pantun yer

Raya raya juga....
Alam maya jangan dilupa...
Hari raya hari mulia...
Bersama kita meraikannya...

Wednesday, 22 June 2016

Jom Noreh Getah...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ini nak bercerita berkaitan tentang pokok getah.
Rumah mak bapa saya di kampung di kelilingi dengan pokok getah. Tapi saya ni tak pernah menoreh sebatang pokok getah pun lagi walaupun pokok getah ada di belakang rumah saja. Kata orang Kalau Nak Seribu Daya, Kalau Tak Hendak Seribu Dalih

Pokok Getah Di Kampung Beng, Lenggong

Monday, 6 June 2016

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua...

Memasuki Ramadhan ini teringat pula saya dengan Ramadhan yang lalu...lebih spesifik lagi teringat dekat rakan-rakan lama...Sebahagian kecilnya ada dalam poster di bawah..

Apapun, buat semua saudara mara dan kenalan lama mahupun baru...

Selamat Menyambut Ramahan Al Mubarak

Monday, 30 May 2016

Balut Buah Mangga...Badang & Tangga

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Dekat sebulan saya tak kemaskini blog. Nak tau kenapa...? Sebab kami sibuk balut mangga di ladang.
Tapi saya tolong-tolong balut buah di bawah sahaja. Buah yang tinggi-tinggi semuanya dibalut oleh En Din, En Shidi, En Sam, Abg Jan dan Pak Jenal.

Syukur alhamdulillah...ada tangga dan badang kami yang gagah perkasa.

Pak Jenal

Tuesday, 26 April 2016

Sunday, 24 April 2016

Mee Hailam D' Perak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Artikel kali ini adalah artikel berkaitan Jalan-jalan Cari Makan.
Nak dijadikan cerita, saya berkesempatan balik ke kampung suami di Layang Kiri, Parit, Perak. Cuma tak berkesempatan mandi di Sungai Perak dan tidur di rumah mak mertua. Ini kerana kami kena balik semula ke rumah di Batu Gajah sebab esoknya nak ke Kuala Kangsar pula. Ada jemputan kenduri kahwin dari kawan lama mak dan bapa saya.

Semasa dalam perjalanan pulang tu, suami saya tiba-tiba tanya...nak makan mee hailam tak..? Saya pun terfikir, bagus juga kalau dapat bungkus bawa balik. Tak payah masak dah kat rumah. Jadi kami pun singgah kat kedai Mee Hailam D' Perak. 

Moto Kedai Makan - So Sedap !  So Sentap !

Thursday, 21 April 2016

Hujan...Penyejuk Bumi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Di sana sini kita ramai yang bercerita tentang El Nino...tapi saya bukan nak bercerita tentang El Nino... Saya cuma nak berkongsi kegembiraan saya yang tinggal di kawasan Pokok Sena, Kedah.

Dekat 3 bulan juga lah hujan tak turun...kesannya debu tanah di tepi jalan besar pasti akan berterbangan setiap kali kenderaan besar terutamanya lori-lori yang lalu. Bukan apa, kasihan kat budak-budak sekolah yang jalan kaki dan naik motor, sebab kena tutup hidung dan mata untuk elak habuk dan debu masuk mata dan hidung. Suhu yang tinggi pula menjadikan bahang panas jalan raya lagi terasa. Terasa kulit muka macam kena layur dengan lilin sahaja.

Ahamdulillah, bila dah hujan ni yang bermula 19/04/16 hingga 21/04/16 (setiap malam). Makanya, pagi-pagi tak ada lagi habuk dan debu yang perlu ditempuhi oleh budak-budak sekolah. Saya pula, bila pi kerja tak buka aircond kereta dah. Saya buka tingkap sahaja. Boleh hirup udara segar. Hujan ni penyejuk bumi. Ditambah lagi dengan angin yang bertiup. Lagi terasa sejuk tu....kan...

Nak kongsi juga gambar hujan waktu petang pada 04/04/16 yang lalu.

Sebelum hujan semasa guruh berbunyi.

Thursday, 14 April 2016

Jom Balut Mangga

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Semalam saya ajak anda semua ke ladang kan...ajak balut mangga kan... tapi gambar dok balut mangga tak ada kan...sebab harini saya nak tunjuk la gambar kami dok balut mangga tu....

Majoriti pokok mangga di sini semuanya sedang berbunga dan berputik. Ada di antara putik tersebut telah sesuai untuk dibalut. Agak-agak sebesar telur ayam sekitar 12cm - 16cm ukur lilit buah. Cuma kita kena pastikan sebelum putik-putik mangga dibalut, sembur juga lah dengan racun serangga dan kulat bagi mengawal perosak dan penyakit.

 Di bawah adalah gambar berkaitan dengan aktiviti membalut  yang dibuat oleh En Sam.

Pilih putik mangga yang sesuai untuk dibalut dan masukkan ke dalam sarung mangga.

Wednesday, 13 April 2016

Mari Kita Ke Ladang...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa khabar semua...sihat ker? Semoga semuanya sihat... Jika tak sihat, banyakkan berehat tau...Saya...? Saya sihat..alhamdulillah..

Hari ini saya nak ke ladang..."Mari Kita Ke Ladang"

Nak ajak anda semua ke ladang mangga...nak balut buah mangga...kalau tak balut nanti buah yang rosak akan banyak...kalau banyak rosak, tak dapat makan banyak buah nanti...hehehe

Jom jom

Kereta sorong...gambar hiasan sahaja...bukan di ladang mangga yer...

Nanti saya bagitau ciri-ciri buah yang sesuai dibalut.

Monday, 11 April 2016

Hadiah Dari Si Jari Manis....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari itu adalah hari yang bertarikh 29/03/2016. Tengahari tu balik sekejap kat rumah masa waktu rehat. Selain dari nak rehat sebenarnya balik tu sebab nak makan tengahari juga. Macam biasalah kan...sampai saja kat rumah mata saya ni mesti tengok atas meja. Kot-kot la ada surat saman ker...surat pinjaman ker... hehehe

Rupanya ada satu surat tu...dah lah warna coklat, kecil pula tu. Sampul lama tu. Kad kahwin ker...) Tertanya-tanya juga. Tanpa tunggu lama. Saya terus buka saja surat tu. Rupanya hadiah FM dari JM.

Terus fikiran saya melayang sambil berangan nak ke Korea walaupun saya tak berapa nak minat cerita Korea. Tapi Running Man suka juga....

Terima kasih JM

Seoul, Korea

Pemenang Segmen Rumah Kedai Ber 'Pokok'

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Selamat Pagi semua... Sebagaimana yang dimaklumkan dalam Segmen Rumah Kedai Ber 'Pokok', hari ini adalah hari pengumuman pemenang bertuah bagi segmen di atas.

Pemenangnya adalah Qaseh Vee 



Jawapannya : Rantau Panjang, Kelantan

Lokasinya adalah di sebelah kanan jalan dari arah pekan Rantau Panjang menuju ke tempat pemeriksaan utama.

Sunday, 10 April 2016

Landskap - Kitar Semula Tayar & Kereta Sorong (2)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ni nak sambung la perkembangan mini landskap yang lalu..... jawapannya belum siap..... sebabnya dah hampir nak siapkan tetapi mai-mai pejabat esok paginya tu...habis ditraktor oleh mesin... bukannya mesin betul yang guna minyak diesel tu tapi oleh 'kerbau pendek' (istilah yang selalu digunakan oleh kami di bidang pertanian)

Kita patah balik status sebelum serangan kerbau pendek. Jadinya pada pagi 5/4/2016...saya pun sambung semula buat mini landskap sebelum ini Klik Sini  Saya tanam anak pokok terung. Adalah dalam 5 pokok sahaja. Disebabkan ini adalah mini ladskap, tak adalah saya nak tanam di batas. Hanya korek tanah, tanam anak pokok dan gembur kat sekeliling pangkal anak pokok seperti gambar di bawah. 

Barisan anak pokok terung tu pun saja buat tak lurus. Saya buat bengkang-bengkok sikit. 
Nak bagi nampak selari dengan tema aliran sungai (longgokan tanah kat tepi pokok-pokok terung tu seolah-olah macam aliran sungai)

Anak pokok terung yang baru ditanam.

Wednesday, 30 March 2016

Landskap - Kitar Semula Tayar & Kereta Sorong (1)

Assalamualaikum dan salam Sejahtera

Dua hari lalu, saya dan rakan-rakan dah cat tayar lama...ada la dalam 3 biji tayar yang kami dah cat. Guna cat sembur saja...cepat pula habis catnya...dan warna pun tak sekata sangat....Bayangkan 1 tin cat sembur untuk 1 tayar...Rugi wooo...

 Pasni kena guna cat sapu pula...jimat sikit...cat pun sekata saja warnanya kalau guna cat sapu... 

Lepas tu kami cat kereta sorong pula...yang dah rosak dan terbiar saja...tak dibuang pula....disebabkan ada di sekitar kawasan pejabat dalam 3 biji...2 dah cat...1 lagi belum cat sebab cat dah habis...huhuhu

Tujuan cat tayar dan kereta sorong rosak tu sebab nak buat mini landskap...cadangnya nak tanam bunga dan sayur sikit... nak juga bagi ceria sikit kawasan pejabat...asyik tengok ladang buah-buahan saja...rasa boring pula...

Datang kerja pagi tadi...rasa sihat pula dan badan kuat sikit (4-5 hari lalu saya demam)...Lepas siram pokok-pokok bunga dalam pasu depan pejabat. Saya terus pasang sistem pengairan dan letak tanah dalam tayar. Pastu longgok tanah buat seolah-olah tanah dituang dari kereta sorong....Ishk...tak tau nak terang pula....

Jom kita tengok gambar kat bawah...tapi tak siap lagi yer mini landskapnya...sebab baru jam 10.00 pagi pun dah rasa panas terbakor kat kulit muka ni....sebab tu saya berhenti awal....nak sambung esok pagi pula...Insya Allah

Belum siap lagi mini landskap ni...

Monday, 28 March 2016

Segmen Rumah Kedai Ber 'Pokok'

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera 

Tarikh Tutup Penyertaan : 10 April 2016


Nak tengok siapa yang boleh teka di manakah gambar ini diambil. Nyatakan jawapan dalam ruangan komen di entri ini berserta url entri anda. Selain itu, semua blog blogger yang menyertai segmen ini akan tersenarai dalam bloglist khas bagi segmen ini bermula 15 April 2016 sehingga 15 Mei 2016.

Sunday, 27 March 2016

Ciku Mega CM 19 - Minggu Demi Minggu

Assalamualaikum dan salam Sejahtera....

Artikel kali ini saya nak kongsikan dengan anda semua gambar-gambar yang saya telah dan akan ambil minggu demi minggu bermula pokok ciku masih lagi berpucuk sehinggalah keluar bunga dan sehinggalah ia berbuah dan seterusnya buah boleh dikutip...

Saja saya ja nak buat begini...kalau tak mula...tak ada rekod bergambar pula nanti...sedangkan pokok ada depan mata saja...Lagipun zaman dah canggih...jangan disia-siakan....hehehe...Klik Sini Juga

Tarikh : 24/03/2016

Pandangan Atas
Pandangan Sisi

Wednesday, 23 March 2016

Bunga Longan - Minggu Demi Minggu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Longan... Mesti anda pernah makan kan? Ala..yang orang selalu dok panggil mata kucing tu...

Saya nak kongsikan dengan anda semua peringkat berbunga sehingga berputik bagi tanaman longan ni. Nak buat sampai peringkat berbuah takut tak sempat pula...sebab banyak bunga yang gugur. 
Al maklumlah cuaca di Kedah ni panas buat masa la...air pun kurang...daya lekatan bunga pun kurang...

Saya tak akan kemaskini hari tentang perkembangan bunga longan ni. Namun saya akan kemaskini di artikel yang sama. Boleh tak macam tu....? Boleh kan....

Kita mulakan dengan tarikh di bawah

Tarikh : 22/03/2016 (Selasa)

Keadaan Bunga : Majoriti masih belum kembang.
Warna Kudup Bunga : Krim Keputihan.

Tuesday, 22 March 2016

Idea Ringkas Berjimat - Pelamin & Bilik Pengantin

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Cuti sekolah hanya 2 bulan sahaja lagi. Saya dah dapat kad jemputan kahwin untuk cuti sekolah bulan Mei depan... Bagaimana pula dengan anda...?

Biasalah kan, kenduri kahwin ni sinonim dengan cuti sekolah...

Namun dalam artikel kali ini, saya nak berkongsi dengan anda semua tentang pelamin dan hiasan bilik pengantin yang ringkas sahaja... kos pun rendah...jimat... buat sendiri.... rekabentuk ikut dan sahaja...ikut apa yang ada... Baca artikel sebelum ini Klik Sini

Digabungkan pula dengan idea spontan adik ipar, adik sendiri dan adik sepupu yang kreatif-kreatif semuanya....Jom kita mulakan...

Oh ya...majlis ni telah berlangsung pada penghujung bulan Februari lalu (awal Mac)...

Pelamin

Pelamin yang ringkas sahaja.

Monday, 29 February 2016

Ciku Mega CM 19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Agak lama saya tidak kemaskini blog...Bukannnya sibuk sangat, tetapi internet di kampung saya ni kurang laju sikit. Payah sikit. Ditambah lagi usaha nak kemaskini yang agak kurang...

Jadi, kali ini saya kongsikan dengan anda semua tentang Ciku Mega CM 19. Namun dalam bentuk gambar sahaja ya.... hehehehe

Bunga Ciku CM 19 yang belum kembang.

Sunday, 17 January 2016

Terung Muda...Terung Tua...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Artikel kali ini bukanlah tentang penanaman terung. Hanya sekadar berkongsi pengalaman tentang perubahan warna terung bulat dari muda hingga ke tua. Terung bulat yang saya kongsikan dalam artikel kali ini berwarna ungu. Agak-agak lah...warnanya masa tua warna apa ya....? Dahulu saya pun payah nak agak...setakat warna ungu pudar tu saya tahu bahawa terung tersebut telah cukup tua dan tak sesuai untuk dipasarkan. Kalau biar tua lagi...saya pun tak tau....hehehe

Warna terung bulat ungu ketika muda....

Tuesday, 12 January 2016

Resepi - Pizza Sayur

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Tengah buat apa tu...? Dah tengahari ni..? Dah masak ka...? Jom saya kongsikan satu resepi yang saya dah buat dan rasa sendiri... 

Pizza Sayur... 

Jika ada persamaan dengan resepi di luar sana...maafkan yer...ditakdirkan sama la tu...sebabnya resepi ini dihasilkan berdasarkan bahan yang ada di rumah ketika itu... 
Masa tu pula masa bulan puasa tahun 2015.



Thursday, 7 January 2016

Adakah 'Lilin' dalam Hidup Kita...?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Lilin...sebatang lilin atau banyak batang lilin. Adakah di dalam hidup kita ada lilin...? Bagi saya memang ada lilin dalam hidup saya... Tak kiralah di mana saya berada....dalam erti kata lain... Lilin sentiasa ada walaupun tak ada depan mata...

Cahaya Lilin Dari Sebatang Lilin...

Wednesday, 6 January 2016

Kompos Sisa Dapur

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Penutup tahun 2015...saya ingatkan sudah tidak ada lagi permintaan untuk mengajar cara membuat baja kompos. Tup-tup ada...permintaan dari Kolej Profesional MARA Seri Iskandar dan ianya khas untuk kakitangan kolej tersebut dan juga pengusaha kantin. Maka, dengan rasa senang hati dan teruja, saya dan partner pun memberi sedikit taklimat dan tunjuk ajar kepada kakitangan yang terlibat termasuklah Puan Pengetua kolej yang turut serta. Pengusaha kantin turut dilibatkan agar dapat bersama-sama menjayakan Green Campus ini.

Banner Green Campus

Friday, 1 January 2016

31 Disember 2015 - Tarikh Bersejarah Buat Saya...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa yang istimewa sangat tentang 31 Disember 2015. Bagi saya tarikh tersebut istimewa buat saya sebab akan jadi sejarah buat saya.....sebab hari inilah hari terakhir saya bekerja di Bahagian Hortikultur, Jabatan Pertanian, Kompleks Pertanian Titi Gantong....Penutup kepada tahun 2015. Saya akan memulakan kerja bagi tahun 2016 di lokasi baru.... Lokasi baru pula adalah lokasi yang pertama saya mula-mula bekerja di Jabatan Pertanian.

Sedih....sedih....tapi hati berasa-rasa yang saya akan jejak kaki semula suatu hari nanti. Banyak kenangan...sedih tak banyak...banyak yang seronok sebenarnya....
Anda pula bagaimana....?

Bersama geng pentadbiran....ada tak ala-ala Kumpulan Panca Sitara