Wednesday, 30 March 2016

Landskap - Kitar Semula Tayar & Kereta Sorong (1)

Assalamualaikum dan salam Sejahtera

Dua hari lalu, saya dan rakan-rakan dah cat tayar lama...ada la dalam 3 biji tayar yang kami dah cat. Guna cat sembur saja...cepat pula habis catnya...dan warna pun tak sekata sangat....Bayangkan 1 tin cat sembur untuk 1 tayar...Rugi wooo...

 Pasni kena guna cat sapu pula...jimat sikit...cat pun sekata saja warnanya kalau guna cat sapu... 

Lepas tu kami cat kereta sorong pula...yang dah rosak dan terbiar saja...tak dibuang pula....disebabkan ada di sekitar kawasan pejabat dalam 3 biji...2 dah cat...1 lagi belum cat sebab cat dah habis...huhuhu

Tujuan cat tayar dan kereta sorong rosak tu sebab nak buat mini landskap...cadangnya nak tanam bunga dan sayur sikit... nak juga bagi ceria sikit kawasan pejabat...asyik tengok ladang buah-buahan saja...rasa boring pula...

Datang kerja pagi tadi...rasa sihat pula dan badan kuat sikit (4-5 hari lalu saya demam)...Lepas siram pokok-pokok bunga dalam pasu depan pejabat. Saya terus pasang sistem pengairan dan letak tanah dalam tayar. Pastu longgok tanah buat seolah-olah tanah dituang dari kereta sorong....Ishk...tak tau nak terang pula....

Jom kita tengok gambar kat bawah...tapi tak siap lagi yer mini landskapnya...sebab baru jam 10.00 pagi pun dah rasa panas terbakor kat kulit muka ni....sebab tu saya berhenti awal....nak sambung esok pagi pula...Insya Allah

Belum siap lagi mini landskap ni...



Ada rupa macam tanah dituang dari kereta sorong tak...?
Dalam kereta sorong tu saya sempat tanam pokok juga. Adalah dalam 3 pokok saja. Esok cadang nak tanam pokok terung kat tepi kereta sorong tu...

Jumpa esok...Insya Allah

46 comments:

  1. Bukan mudah nak buat ni Fida. Mana cukup sehari-dua
    Tapi kakak tahu idea dah ada dah cuma cuaca tak mengizinkan utk dibuat seharian suntuk
    Boleh terbakar kulit. Rehat dulu sambung-sambunglah sampai siap
    Bila siap sempurna papar lagi bagi kakak tengok:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Kak Zakie...esok pula sambung...kita buat sikit2 saja....nanti kalau ada tayar lebih lagi ....nak susun menyerong pula...

      Delete
  2. Bagusnya kereta sorong pun boleh hasilkan landskap yang menarik ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna yang dah rosak Ka Saniah...ada satu lagi tu belum bercat....

      Delete
  3. Kalu SS nk buat gini... SS kena cabut ke empat bijik tayo keta dulu... He he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS...bagus jugak idea tu...pos mai Gajah Mati...dengan kereta kereta tu pos sekali....boleh jadi frame kereta kat sini...heheheh

      Delete
  4. Replies
    1. Tak cantik sangat la Pn Maria...tak tau nak buat camna dah...

      Delete
  5. Ohhh....ni kira masuk dlm job scope ye Fida. Mesti tak boringkan....ada kerja outdoor jugak....

    Ok.... dah siap sok boleh masuk blog. Bagi ilham utk org lain pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Pn Hainom....termasuk juga tapi sampingan shj....sbb klu ada pameran memang kena set sendiri hiasan landskap

      Delete
  6. Idea yang bagus la guna kereta sorong tu menarik..suka la nak cari jugak la.. tapi laman halus ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom2...cari kereta sorong....klu laman adik halus...kat atas kereta sorong tu tanam byk jenis pokok....dan kat bawah dia pun tanam juga....

      Delete
  7. Ohhh....ni kira masuk dlm job scope ye Fida. Mesti tak boringkan....ada kerja outdoor jugak....

    Ok.... dah siap sok boleh masuk blog. Bagi ilham utk org lain pulak

    ReplyDelete
  8. dah siap nanati pasti cantik ni Fida, selalunya orang tanam bunga rose jepun yang berwarna-warni tu kan dalam tayar atau kereta sorong ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Pn Ana....rose jepun...nantu saya cuba selitkan....

      Delete
  9. Bagus idea gunakan kereta sorong je. Lain daripada lain :)

    Salam perkenalan kak :) Salam singgah dan follow :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...salam perkenalan juga...gmbr Siqah pula byk menarik....beri inspirasi juga utk akak buat landskap ni....hihihi

      Delete
  10. bermain dengan tanah ni seronok . nampak hasil lagi seronok . yg tak seronok , panas dan berpeluh ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Qaseh...tahan shj saya ni...agak2 panas...saya berhenti...syukur juga kwn2 sepejabat bantu tolong angkat yg berat2

      Delete
  11. Tayar memang selalu jumpa buat landskap. Tapi kereta sorong 1st time jumpe. Hihi !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya....ka....sukanya....kereta sorong pertama ya....akak pula kali pertama tgk di lmn web...org putih...dah x ingat dah apa webnya....

      Delete
    2. Bestnya..
      Saya pun suka menanam2 ni, masa sekolah dulu masuk kelas sains pwrtanian lagi, pastu kawen plak tak sangka bwrtemu jodoh dgn org jab pertanian, dan berkawan dgn fida yg bekerja di jab pertanian juga, heh heh..

      Tak sabar nk tengok hasil lanskap yg dah menjadi nanti.

      Delete
    3. Bestnya..
      Saya pun suka menanam2 ni, masa sekolah dulu masuk kelas sains pwrtanian lagi, pastu kawen plak tak sangka bwrtemu jodoh dgn org jab pertanian, dan berkawan dgn fida yg bekerja di jab pertanian juga, heh heh..

      Tak sabar nk tengok hasil lanskap yg dah menjadi nanti.

      Delete
    4. Tak tau bila boleh siapkan Pn Azimah...ahad ni saya cuti pula....nanti dah siap saya kongsikan entrinya

      Delete
  12. Assalamualaikum kak, semoga diberikan kesihatan yang baik..
    Kalau dah kreatif tu, apa saja boleh dijadikan lanskap yang cantik. Tak sabar nak tunggu hasilnya. mana tahu boleh la tiru sikit-sikit kreativitinya..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt...aamiin...kesihatan yg baik memang perlu...

      Nak tiru...boleh...akak pun tgk laman org juga...cuba En Abu tgk majalah laman impiana...byk juga idea menarik....

      Delete
  13. Moga sentiasa sihat dan kuat dalam menjalani rutin harian.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih adik..
    Semoga adik pun sentiasa sihat juga......terima kasih lawat blog akak tau

    ReplyDelete
  15. eloklah kereta sorong lama diisi dgn tanaman..kalau kat kampung kak kereta sorong lama terdedah di halaman cpt saja diangkut pembeli besi buruk samaada di izin r tidak...sedar2 je dh xder fida.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan Pn Paridah....besi buruk pun laku....barang plastik pun laku la ni...

      Delete
  16. menjadi la jugak tu tema nya hihihi.

    kalau tanam pokok ulam untung2 nanti waktu lunch boleh petik dan makan terus kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tujuannya....segar dari ladang...jom kita pakat2 tanam juga Kira...

      Delete
  17. Replies
    1. Kena sabar juga....sebabnya....saya cuti ahad dan isnin....esok baru sambung semula....

      Delete
  18. byk tempat aida tgk, lanskap ada tayar tau.
    kretif la uolls :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu aida...tayar terpakai banyak digunakan sebagai hiasan taman....sayang nak buang...

      Delete
  19. Alhamdulillah
    Klu dh kreatif tu mmg semua nmpk cantik n menjadi jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya lebih kepada minat dan juga bidang kerja KY...apapun rasa gembira dlm hati yang diharapkan sebenarnya

      Delete
  20. dapat halaman luas begini..syoknya boleh tanam macam2 pokok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti nak tanam kucai sikit....boleh sokong laman dapur...dan program pertanian bandar

      Delete
  21. huhu.. kreatif dan guna pakai semula bahan yang ada.. jimat..
    guna cat spray dalam tin tu rasanya lagi sekata dari guna cat sapu ni.. hehe.. tapi dari segi kos cat sapu murah lagi la.. cat spray harga satu tin dalam rm7.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya En AH...tang cat lagi sekata bila guna cat sembur tu memang betul...tapi tu la...takdan cat tu nak sekata...dah habis dah cat tu...

      Delete
  22. Rajinnya Fiza buat semua tu. Dah la baru baik demam. Memang beza sgt dgn saya. Saya kalau kerja2 kat luar rumah mcm berkebun, main tanah tu mmg tersangat la tak reti. Tp yg anehnya, kerja2 dlm rumah pun tak berapa reti jugak. Hahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukannya rajin sangat LadyS....tapi dah minat ke arah itu...hehehe

      Delete
  23. InsyaAllah tak sabar nanti nak tengok penuh dengan tumbuhan-tumbuhan nanti.
    Therapy fizikal dan minda yang baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Diana...tapi...ada satu peristiwa telah berlaku kepada taman ni...sedih wooo...huhuhu

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...