Monday, 29 February 2016

Ciku Mega CM 19

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Agak lama saya tidak kemaskini blog...Bukannnya sibuk sangat, tetapi internet di kampung saya ni kurang laju sikit. Payah sikit. Ditambah lagi usaha nak kemaskini yang agak kurang...

Jadi, kali ini saya kongsikan dengan anda semua tentang Ciku Mega CM 19. Namun dalam bentuk gambar sahaja ya.... hehehehe

Bunga Ciku CM 19 yang belum kembang.


Bunga Ciku CM 19 yang sedang kembang.

Putik buah yang menghala ke arah atas.

Buah yang matang.

Buah yang diserang perosak.

Tut sebagai salah satu cara pembiakan Ciku.

Jika anda tahu berkaitan ciku mega di atas...mohon kongsikan bersama ya...boleh kita berkongsi pengalaman dan pengetahuan... Nanti saya ada masa dan kelapangan saya akan kongsikan dengan anda semua tentang cara nak kenalpasti buah ciku yang telah matang.


30 comments:

  1. besar buah ciku mega ni ya...jiran sebelah ada tanam ciku nampak sentiasa berbuah lebat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciku memang berbuah lebat...setakat yang saya sempat perhatikan di ladang...semua peringkat ada...berbuah ada...berputik ada...berbunga pun ada puan paridah....

      Delete
  2. Assalamualaikumm kak,
    Tengok ciku teringat zaman sekolah rendah dulu. Selalu petik ciku berhampiran sekolah (yg sekolah punya kot), pastu peram. caranya letak dalam plastik tanam dalam tanah...budak-budak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah...tanam dalam tanah tu saya tak pernah dengar la pula...bagus teknik ni...boleh cuba ni...

      Delete
  3. sedapnya ciku.lama tak makan, unik lak putik dia menghala ke atas buahnya biasa je kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la Puan...pelik juga...putik hala ke atas masa muda....bila berat hala ke bawah juga ye...

      Tapi memang sedap ciku ni...makan sejuk2 dan mabis sangat la...

      Delete
  4. hati ni teringin sangat nak beli..tapi dah tak tahu nak letak kat mana lagi..bunga tanam.. sayur tanam..pokok buah pun nak tanam..ruang ada secoet saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak...ruang sikit sahaja....sama juga dengan saya...

      Ada jiran kami tu...siap tanam kat padang permainan di bahagian tepi..niat nak sedekah sahaja kalau berbuah...

      Delete
  5. mega? besar ke buah dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buahnyan boleh mencapai berat 300-350 gram sebiji...

      Delete
  6. Rumah kampung kakak ada pokok ciku yg tak pernah berhenti berbuah tapi bentuknya tak bulat macam N3 ini (cantiklah kalau bulat). Rumah kakak jenis lonjong. Kalau dpt species ini best juga:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ka akak...jenis lonjong tu varieti jantung kot...yang ni ciku mega orang gelarkan...walaupun pokok ciku mega ni buahnya bulat...kalau ditanam bersama ciku jantung tu...akan keluar juga buah yang lonjong sikit2...sebab berlaku pendebungaan silang....

      Tengok nanti kalau ada stok anak pokok boleh saya maklum kat akak...sekarang x ada...

      Delete
  7. salam pagi rabu fida moga ceria selalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam....Insya Allah ceria...aamiin...

      Delete
  8. Suka gak ciku, tapi ank2 semua tak reti makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Azimah...saya dulu juga tak gemar makan ciku ni....tapi bila dah tua2 ni...suka pula makannya.....nak nak sejuk pula..ditambah rasa berpasir isi ciku tu...

      Delete
  9. akak mmg suka ciku ni tpi anak2 pulak tk gemo jd mmg jarang ada stok lah kt umah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangnya Kak Nor kalau anak2 tak gemar makan...bukannya apa...sebab ciku sedapnya dimakan sejuk2...tak apa Kak Nor...kita makan berdua ajer la yer...hehehe

      Delete
  10. ciku!!! my feveret....Fida ke yg tanam tu...mega? mesti besar tu...sebiji leh mkn berapa org

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebiji boleh makan sorang kalau larat...besar...bukan saya yang tanam...saya tukang tuai sahaja JM...hehehe

      Delete
  11. Fida,..emailkan sis JM alamat ye ada small gift for u sbb support my blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada juga...terima kasih banyak2 ya...sayang JM la camni....heheheh..sekali lagi...syukran jazilan...

      Delete
  12. Salam Kak Fida.

    Kalau dekat KBB ada 2 jenis ciku yang sejenis memang bulat dan lagi satu memang bujur jantung habis.
    Yang bulat ni nampak serupa dengan ciku mega C19.
    Tapi tak tahulah sama atau tidak.

    Sebagai contoh dalam posting ini dalam bakul tuaian boleh nampak ada perbezaan 2 jenis buah ciku:

    http://kebunbahagiabersama.blogspot.my/2015/10/kemas-kawasan-katak-puru.html

    ReplyDelete
  13. Kemungkinan tu ada...Ciku Mega CM19...

    Yang kami tuai pun ada yang lonjong sedikit dan bulat benar2...

    ReplyDelete
  14. Sis Fida, maaf lama tak ke mari. Ini pertama kali saya nampak ciku bulat comel begitu. Selama ni jumpa yang jenis lonjong/bujur je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ciku bulat...tapi yang lonjong pun sedap juga...biasanya ciku kampung lonjong...selain itu ciku subang pun lonjong

      Delete
  15. Replies
    1. Ya ka SS....nak tggu entri SS yang ada ciku.....hehehe

      Delete
  16. Lama dah tak tengok buah ciku ni Fiza.Makan apa tah lagi.
    Gitu rupanya peringkat ciku nak berbuah ye Fiza. Kalau awak tak tunjuk kat sini mmg tak tahulah mak Fiza....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macm itulah Pn Hainom...putik buahnya memang coklat dari awal sampai boleh kutip...

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...