Saturday 16 May 2020

Resepi PKPB 2020 - Timun Goreng Bilis : Resepi PKPB Sempena Hari Guru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua

Salam Ramadhan 23 Ramadhan 1441 Hijrah

Selamat Hari Guru
Mak dan Bapa Saya
Buat Adik Saya Cikgu Awa
Buat Adik Saya Ustaz Nasir
Buat Adik Ipar Nur Astira
Buat Abang Sepupu Abg Kae E
Buat Kak Sepupu Kak Yang
Buat Kakak Sepupu Kak Yatie
Buat Mak Saudara Wan Chu
Buat Kawan Baik Juhaida
Buat Semua rakan-rakan yang menjadi cikgu

Dan Untuk Saya Juga...
Cikgu kepada Petani 
Semua Staf Saya Serta Rakan-rakan Sekerja 
Semua Warga Jabatan Pertanian dan 
Semua Warga Moa Inc Daerah Sik

Al Fatihah Buat Guru-guru saya yang telah pergi selamanya dan juga buat guru-guru yang lain...

Eh eh...dah panjang lebar senarai guru-guru saya...

Hadiah untuk anda semua adalah 
Resepi Timun Goreng Bilis PKPB

Gambar 1 Timun yang telah dihiris nipis.


 Okay...saya mulakan ya....bahan-bahan nak buat Timun Goreng Bilis PKPB ini senang sahaja ya... 

Bahan-bahan
1. Timun dihiris seperti dalam gambar
2. Ikan bilis secukupnya
3. Bawang merah dihiris nipis
4. Cili Api secukupnya

Cara Memasak
 Hiris timun seperti dalam Gambar 1 kat atas.... Kalau nak hiris cara lain pun boleh saja...Lepas tu kita tumbuk semua ikan bilis, sekali dengan bawang dan cili api. Nak blender pun boleh juga tapi nanti lambat kering pula airnya tu nanti, sebab timun goreng bilis ni saya masak ala-ala kering ja...sebab tak nak bagi timun tu terlalu masak sangat.

Gambar 2 Bahan-bahan lain
 Masa menumis tu, masak bahan-bahan yang ditumbuk tadi sehingga hampir garing, kemudian masukkan sedikit air secukupnya...tapi kalau anda semua nak lebihkan air pun tak ada masalah. Pastu masukkan timun dan goreng gaul rata.Pastikan timun kita tidak dimasak lama sangat, nanti tak rangup tak sedap pula...lembut sangat nanti. Oh ya...garam dan serbuk perasa masukkan secukupnya ya...
Gambar 3 Dah Siap Timun Goreng Bilis PKPB

Oh ya....saya tak buang kulit timun sebab saya yakin bila banyak serat, makan proses pencernaan akan lebih lancar di samping dapat mengawal lebihan gula dan karbohidrat yang diserap oleh badan. Sebelum ni, makan sayur kurang, maka badan pun dah tak sihat sangat....

Dalam tempoh PKP ni, baru dua resepi saya kongsi...yang satu tu Bendi Goreng Berempah PKP

Sekian....Selamat Mencuba

17 comments:

  1. selamat hari guru sedunya jugak., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...kita pun cikgu juga...mak bapa kita pun cikgu yang terawal juga buat kita

      Delete
  2. wahh kali pertama kak ana jumpa resepi timun goreng ni fida, tq sharing boleh cuba :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ka Kak Ana...boleh cuba la...manatau kena selera dengan Kak Ana...

      Delete
  3. Biasanya timun buat ulam atau acar aje
    Selamat hari guru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...timun kebiasannya buat makan segar ja...resepi ni dari kawan kat Sabah dulu...dia yang ajar...

      Delete
  4. Boleh cuba nanti. Simple n rasa sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Puan...cuba la...senang dan ringkas tapi nak hirisnya kena rajin...huhuhu

      Delete
  5. Timun ni uncle ratah macam buah je.... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau timun jepun ya...saya makan camtu ja sebab rangup sangat

      Delete
  6. Luar biasa resipi ni. Guna timun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luar Biasa...ya...saya pun rasa begitu bila mula-mula tau ada resepi ini..

      Delete
  7. Replies
    1. Jelatah memang kegemaran saya ditambah lagi dengan nanas dan kacang tanah sikit...

      Delete
  8. Makan dengan nasi panas2 sedap ni.

    Masak ni masa travelling OK juga ni thanks for the idea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...resepi dari kawan masa tinggal di Sabah dulu....

      Delete
  9. tak pernah masak timun goreng bilis ni..boleh try

    ReplyDelete

Tinggalkan Jejak Anda Di Sini...Senang Saya Nak Pi Melawat Pula...