Sunday, 1 November 2015

Kompleks Kraf Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Jom sambung baca cerita saya untuk pembukaan bulan November ini....
Tak lain tak bukan tentang Kompleks Kraf Langkawi....Ini merupakan kali kedua saya melawat Kompleks Kraf Langkawi....sebelum ini pada tahun 1994...lama kan....ya dah lama sangat tu...masa tu baru tingkatan empat....masa balik cuti sekolah....masa tu kami tinggal di Sabah....

Lepas naik Langkawi SkyCab ....tempat lain yang kami lawati juga ialah Kompleks Kraf Langkawi.... saja masuk tengok...rupanya tengah ada pameran dan aktiviti lain...Di sini banyak gerai jualan yang boleh disewa....Kalau anda nak tahu ia dibuka pada tahun 1996....tapi saya silap kah....rasanya tahun 1994 dah ada dah kompleks ni.....mungkin dulu nama lain kot....atau belum dirasmikan kot.....nanti saya tengok semula gambar lama saya tu....tahun bila....harapnya gambar tu ada tarikh...

Masuk sahaja ke dalam saya terjumpa seni kraf gulung kertas ni....di tempat kerja ada seorang pegawai yang minat kraf ini....memang cantik dia buat....



Nampak tak kamera dalam gambar tu....itulah kamera hijau yang saya guna untuk kongsi gambar-gambar dalam blog ini....sudah banyak jasanya....tapi dalam 2 minggu ni dah rosak.....sedih....sedih....bila ntah nak beli baru....

 Jalan-jalan lagi....jumpa pula kraf dari tanah liat di atas...cantiknya....tapi saya tak beli pun....sebab saya nak beli benda lain....benda apa tu...penanda buku dan magnet jer.....tapi tak dapat kongsi gambarnya sebab haritu tak ambil gambar dua benda tu....


 Pasu tanah liat ni pula memang cantik....pun saya tak beli...sebab nak beli pinggan mangkuk di Hj Ismail Group dan Idaman Suri sahaja nanti...bukan apa....nanti nak balik naik feri jenuh nak mengangkut..


 Ini pasu dari suratkhabar lama....saya ada buat satu....sendiri....tapi guna suratkhabar yang saya lipat-lipat sahaja.....jadikan bekas empat segi sahaja....lepas tu boleh di syelek...
Saya tak pandai buat yang bentuk pasu dan bulat-bulat....


Ini pula beg-beg mini yang comel-comel....dibuat dari daun mengkuang...cantik pula bila berwarna-warni....macam bentuk ada....


Ini pula cenderamata lutsinar....cantikkan...


Ini pula dari tanah liat....unik...macam bentuk gaya bebas ada....Haaaa....yang ini saya beli....tapi yang saiz kecil-kecil sahaja...


Kraf dari lilin pun ada....nak ajak juga suami buat bentuk tangan ni.....tapi memandangkan ia bentuk sebagaian manusia..... maka tak jadilah...

Kompleks Kraf Langkawi ini rupanya ada dua muzium yang boleh dilawati iaitu Muzium Adat Istiadat Perkahwinan dan Muzium Warisan. dalam artikel akan datang saya kongsikan yer.....tetapi Muzium Adat Istiadat Perkahwinan tak ada gambar yang boleh dikongsi sebab gambarfoto tidak dibenarkan diambil....



Nak tahu lokasinya...boleh tengok pada peta di atas....
(Peta ini dari laman sesawang Kompleks Kraf Langkawi)


14 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih Wak bagi pihak......Usahawan kraf semuanya memang kreatif.....mereka adalah pereka...

      Delete
  2. Berkali2 p langkawi, tak pernah pula sampai sini. Betullah kata pepatah.."kuman seberang laut boleh nampak....."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum ada rezeki la tu....kekadang jadual kita ke Langkawi yang padat pun tak menizinkan....

      Delete
  3. Assalamualaikum....singgah sini pulak nak komen2....seronoknye kalaubdapat jenjalan ke langkawi....dah bertahun tak ke sana mesti dah banyak yg berubah...bole dah start menabung mana tahu cuti sekolah hujung tahun nanti ada rezeki nak ke sana.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt...betul tu...menabung sikit2....dalam diam dah boleh tolong bantu belanja melancong....teroma kasih singgah

      Delete
  4. Cantiknya hasil kraf di sana. Saya kagum dgn orang yg sabar & teliti buat paper quilling tu :)

    ReplyDelete
  5. Betul tu puan....saya kalau dapat apa-apa hiasan cenderamata...mesti simpan....sayang...

    ReplyDelete
  6. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  7. Oh masa pergi hari tu kami tak perasan nak jenguk ke sini Kak Fida.
    Menarik juga hasil seni kertas gulung tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...memang menarik seni tu...dah la mula-mula nak kena gulung kertas tu....pastu kena bentukkan pula...pastu gam pula....

      Delete
  8. Awak ni cikgu seni ke Fida....Nampak gayanya mcm minat betul awak dengan benda benda kraf ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bukan guru seni Kak Hainom....dulu mak memang suruh jadi cikgu....tapi tak mau sebab minat kot lai..... Kraftangan memang minat juga....

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...