Thursday, 15 October 2015

Pengurusan Tanaman Cili Fertigasi - Pengenalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Jom Tanam Cili

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang pengurusan tanaman cili secara fertigasi. Di bawah adalah nota-nota yang saya sediakan bagi mengajar sesiapa yang hadir ke kursus berkenaan.
Semua gambar adalah gambar saya sendiri yang diambil dari kamera sendiri kecuali gambar jentera di bawah dan cili merah dan kuning tu yer...

Disebabkan tak mahu menaip semula, maka saya kongsikan dalam bentuk jpeg. Kali ini aya kongsikan pengenalan dahulu dengan anda semua... Ilmu itu untuk dikongsi... tetapi kemahiran dan pengalaman perlu dicari sendiri.... 

Tambahan pula, kalau nak tunggu jemputan memberi ceramah, tak tahu bila...jadi saya kongsikan dahulu sebagai langkah berjaga-jaga...takut-takut komputer atau pendrive diserang virus...adalah juga alternatif kepada nota ini nanti...









10 comments:

  1. salam, ky beli vietnam chili padi 100 gm rm2.85. mahal kan? elok juga tanam sendiri..

    ReplyDelete
  2. Biji benih ker buah cili....kalau buah cili mahal tu....selalu kita dalam RM 5.00/kg (paling rendah)...paling tinggi boleh lenih RM 14.00/kg.....tapi kalau organik mungkin itulah harga yang ditetapkan....

    ReplyDelete
  3. Mesti seronok baca entri ni kalau mereka yg nak cuba jadi petani atau yg tgh belajar belajar nak menanam, kan Fida

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapnya seronok la sesiapa yang membaca entri ini....semoga dapat membantu....psttt....saya tak reti menulis sangat...

      Delete
  4. Terbalik dengan harga kelapa kan.
    Kalau kelapa muda harganya lebih mahal pula dari kelapa tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya terbalik...antara sebabnya....cili muda ni berat sikit berbanding cili tua....jadi beratnya ada berkait dengan harga....

      Tapi ada tips nya nak tambahkan berat cili masak merah....nanti saya kongsikan

      Delete
  5. Baru tahu..ada tips juga ye nak tambah berat cili :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ada...senang sahaja tips nya....nanti saya kongsikan...

      Delete
  6. Assalammualaikum

    Salam Perkenalan Fida. Bestnya dah jumpa orang yg pakar dalam pertanian nih. Seronok bercucuk tanam ni, walaupun hasilnya xderlah besar2 mcm tanaman komersil tapi bolehlah untuk kegunaan harian. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaikumussalam wbt...saya tidak pakar...sikit2 boleh lah...daripada simpan dalam laptop sahaja maklumat...ada baiknya saya kongsikan...kekadang lupa juga maklumat tu....

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...