Friday, 7 March 2014

Hasil Sungai Perak

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Bercerita tentang Sungai Perak ni....tak de le teman ni pandai sangat....hanya nak berkongsi pengalaman tentang Sungai Perak sahaja....maklumlah saya ni bukannya asal Perak....kahwin jer dengan orang Perak....lebih tepat lagi orang Layang Kiri, Parit, Perak...

Mulanya saya ni tak lah minat sangat nak turun sungai....maklumlah sekarang ni kan ramai yang suka buang sampah ke dalam sungai....banyak juga la jumpa sampah yang hanyut....sisa pertanian....yang saya tak boleh tahan sanagat ialah....kerbau-kerbau pun lalu lalang dalam Sungai Perak ni...gole den dengan najis nyer.....tapi itu dulu.....setelah turun sekali ke Sungai Perak rasa nak turun lagi memang ada...

Yang best nya tu...husband saya ni tak putus asa memujuk saya turun juga....dan akhirnya dalam bulan puasa tahun 2013 saya pun ngikut ler suami dan adik ipar saya As dan Yah ...ketua kami adalah bapa sedara suami saya....Pak Lob yang sangat dihormati....maklumlah tempat dia membesar kan.....lubuk ikan lubuk remis lubuk udang semua dia tau....

Inilah antara udang yang kami dapat pada malam puasa tu....nak buat lauk ketika bersahur la cadangnya....dan sememangnya menjadi kenyataan...malam tu kami bersahur dengan....
 "Nasi Goreng Udang Sungai Perak" .....

Barulah saya tau cara nak tangkap udang sungai ni...
Pak Lob la yang banyak bagi tunjuk ajar....katanya udang ni boleh jalan/bergerak ke depan dan ke belakang....kalau ada sauk...letakkan sauk tu dekat dengan udang...pastu tangan kita ni cubalah dorongkan udang tu bergerak ke dalam sauk....masuk je dalam sauk terus angkat serta merta tau....nanti melompat pula udang tu ke dalam ayor sungai semula...

Tapi sebelum nak sauk udang tu.....kita kena kena cari dulu udang tu...nak tau ada ke tak...??

Pak Lob kata suluh dengan lampu suluh....nampak jer berkilat (mata udang bila disuluh dengan cahaya akan berkilat)...kalau berkilat ada la udang tu....biasanya udang sungai ni kalau malam-malam dia suka duduk dalam lopak-lopak air di tepi/kawasan pasir yang landai/di gigi air.....(kat tempat lain saya tak tau ler yer...)....

Pastu kalau dah jumpa udang tu....jangan la pula kita berdiri dalam air yang mana arus air sungai tu akan mengalir melalui udang....sebabnya arus air sungai tu akan keruh disebabkan pergerakan kita....nanti tak nampaklah udang tu....bila tak nampak udang kebarangkalian tak dapat udang adalah tinggi.... jadi seeloknya kita berdiri di sebelah arus air sungai yang telah bergerak melalui udang tu.....(kalau tak paham kabor le yer....tak reti nak menerangkan la pula...)lepas tu barulah letak sauk.....

Tapi lepas saya cuba cara Pak Lob tangkap udang....saya cuba pula cara...saya guna jaring sauk tu...pastu dengan menggunakan tanganyang saya telah letak pada jaring sauk...dengan secepat mungkin saya tangkap udang tu..... rasanya dapat tak saya tangkap udang tu....??

Pastu tips nak tangkap udang lagi ialah....kalau ada tunggul-tunggul kayu, daun dan lain-lain....cer selak perlahan-lahan...insya Allah ada udang di sebaliknya....


Gambor kat atas ni pula ialah ikan tali....tangkap guna tangan tau...tapi dah lupa siapa yang dapat tangkap ikan ni...

Kata bapa mentua saya...ikan ni kalau digoreng manis rasanya....maksudnya...segor dan sedap...
goreng pula garing-garing...dengan tulang-tulang sekali dimakan....itu pun kalau ikan tu masih kecil...
Tapi ikan tali di atas tidaklah dijadikan lauk untuk bersahur pada hari itu.....bapa mentua saya simpan dalam akuariumnya.....


Ini pula ikan kelubi/ubi...dua-dua gambar di atas.......yang ini saya yang tangkapnya....yang kecil yer....yang besor tu tak tau sapa yang tangkapnya.......
Saya guna sauk jer tangkap ikan ni....sauk tu saya cekup kepada ikan yang ada di permukaan pasir....pastu cepat-cepat tangkap la....sebab ikan ni boleh menyusup bersembunyi dalam pashior.....punyalah payah nak tangkap ikan ni....aktif bebenor bergerak....cepat dan tangkas....tapi dapat juga la selepas beberapa kali percubaan....

Dekat 2 jam setengah juga la kami berendam menyauk udang dan ikan malam tu....inilah sebahagian hasilnya.... (mula turun jam 10.00 malam) 

Sahur malam tu....apa lagi...makan ikan sungai yang digoreng garing-garing...makan pula dengan nasi panas-panas taruh pula kicap.....nikmat betul rasanya....Alhamdulillah....

Berbalik kepada cerita nasi goreng di atas.....saya punyalah malas nak bunga penyepit udang....ingatkan udang jenis ni kalau goreng garing-garing penyepitnya pun akan rangup bila digigit....rupa-rupanya tidak...keras tau....makan malam itu...makanlah kami "Nasi Goreng Udang Sungai Perak" yang sedap tetapi keras penyepitnya bila dikunyah....so lepaih ni sapa-sapa yang nak makan  udang goreng....silalah buang penyepitnya yer....walaupun udang tu kecil-kecil sahaja...

Inilah saya yang sedang menyiang ikan yang diperolehi.....ngantuk-ngantuk pun buat juga la....demi sahur nanti....


6 comments:

  1. Replies
    1. Ikan kelubi...yang belang2 .... satu lagi tu ikan tali...satu lagi tu tak sure...

      Delete
  2. apa nama ikan tu?
    nak masak apa tu..?

    ReplyDelete
  3. Maaf yer...saya ni kekadang upload dulu...ceritanya menyusul kemudian...bila ada free...

    ceritanya dah saya tulis....semuanya cerita yang telah berlalu....

    ReplyDelete
  4. memang sedap makan ikan sungai....goreng garing...sekali ngap je

    ReplyDelete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...