Thursday, 14 April 2016

Jom Balut Mangga

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Semalam saya ajak anda semua ke ladang kan...ajak balut mangga kan... tapi gambar dok balut mangga tak ada kan...sebab harini saya nak tunjuk la gambar kami dok balut mangga tu....

Majoriti pokok mangga di sini semuanya sedang berbunga dan berputik. Ada di antara putik tersebut telah sesuai untuk dibalut. Agak-agak sebesar telur ayam sekitar 12cm - 16cm ukur lilit buah. Cuma kita kena pastikan sebelum putik-putik mangga dibalut, sembur juga lah dengan racun serangga dan kulat bagi mengawal perosak dan penyakit.

 Di bawah adalah gambar berkaitan dengan aktiviti membalut  yang dibuat oleh En Sam.

Pilih putik mangga yang sesuai untuk dibalut dan masukkan ke dalam sarung mangga.

Sarungkan kertas pembalut sehingga ke pangkal putik mangga/tangkai putik.

Lipatkan sarung mangga sehingga dua bucu lipatan bertemu di tangkai putik mangga.

"Stapler" kan.

Tunduk. Tak lah....hehehe... Ambil sarung mangga kat poket tepi seluar dan ulang semula langkah di atas.
Aktiviti membalut buah.
Gambar saya tak ada ya...sebab saya yang mengambil gambar ni...Kalau gambar ni tak ada, maknanya artikel ni tak ada gambar la nanti..
dah tak seronok baca artikel ni pula. Seronok bila boleh buat kerja bersama-sama. Tengok tu En Sam siap lambai tangan lagi. Kerja-kerja yang banyak jadi sikit dan yang lambat jadi cepat.

Aktiviti membalut dalam gambar di atas melibatkan dua klon mangga iaitu Golek dan Putra Kayangan.

Oh ya...kalau ada duit lebih, boleh sembur baja foliar juga ya...baja foliar yang tinggi Kalium agar kebarangkalian putik buah mangga akan melekat akan bertambah.

28 comments:

  1. Balut untuk mengelakkan seranggakan.
    Pokok jambu di rumah di tak di balut belum merah elok, dah merah ada yang tebuk..cepat kerja bila fokus kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jambu air ka...jambu batu...klu jambu air...senang sikit nak balut...satu satung tapi banysk biji...

      Delete
  2. Seronoknya ada kebun dan mendapat hasil dari apa yang diusahakan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Kakcik...saya kerja di sini..memang peluh byk keluar...sihat rasa badan

      Delete
  3. Pengaelat ni Fida hihi... Tukang ambik gambar senang. Yg nak membalut tu siap kena panjat tangga lagi:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha...akak ni...tak ngelat...cerdik la..saya balut yang bawah ja...tinggi sangat...gayat pun ada...

      Delete
  4. Assalalaikum kak,
    Setiap kali singah di sini mata saya sentiasa disajikan dengan panorama hijau ladang, memang suka sangat kerana kena dengan jiwa saya. Rasa nak melawat ke sana nanti, boleh ke?
    Insya-Allah, kalau boleh satu hari nanti...

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam...boleh...mai saja...Pusat Pertanian Gajah Mati...InsyaAllah bulan 6 ni oleh mkn dah

    ReplyDelete
  6. sedapnya..mangga jenis apa ni? harum manis?
    suka semua jenis mangga..kecur ai lio..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Nohas...varieti lain...dalam gambar tu ada 2 jenis mangga....

      Delete
  7. Itu buah mangganya di bungkus pakai apa ya mbak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami masih guna surat khabar...ada sesetengah lokasi di Malaysia guna pembalut yang di di dalamnya warna hitam...

      Delete
  8. Oh, teringat dulu-dulu, balut mangga masa dok rumah sewa kat Seri Iskandar. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la Yati...jadi juga kenangan di masa depan...

      Delete
  9. Sweet nya. Hihi. ;) Tula, balut mangga pun kena ada cara kan. Rezeki, Alhamdulillah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Ain...kalau x betul beh tanggal pembalut tu...stapler pun 2 kali...klu sekali pun boleh juga

      Delete
  10. Betul tu Fiza....kerja dlm team mmg jadi ringan...lambat jadi cepat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa taknya...kalau buat sorang2...sunyi sepi pun ada...pastu mata berpinar nak mengira berapa biji bush yg dah balut

      Delete
  11. eh eh sama la...kami kat umah pun balut mangga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...bagus2 tu...kita bagi kurang buah yang rosak...bagi lebih buah yang elok...yg rosak kita niat sedekah...

      Delete
  12. Pokok mangga biasanya bila dah lama musim panas kering rajinlah berputikkan.
    Kalau dekat Sabah ini buah mangga muda lagi laku dari masak hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya orang Sabah buat apa ya...selain jeruk dan kerabu mangga...

      Delete
  13. Sedapnyaaaaa mesti manis2 ni haaa

    ReplyDelete
  14. Adoiiii dah terliur dah bayangkang buah mangga.... huhuhu... kirim sekotak kak... hihihi...

    Buat jus ni sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kirim berbayor yer...hehehe...tula kan...buat mangga shake ker kan...sedap...

      Delete
  15. kena balut selalunya orang tak bagi ambik buah tu hahahhahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini...kalau balut...lagi orang nak sebab x ada ulat/kumbang...hehehe

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...