Wednesday, 1 January 2020

Nira Nipah Ismail Che Kar, Yan, Kedah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Sihat ke semua hari ini..semoga semuanya sihat ya...

Hari ini nak kongsi tentang Nira...tapi bukannya cara nak dapatkan nira ya....tapi nak kongsi tentang lokasi yang boleh dituju kalau anda teringin nak minum nira nipah sejuk-sejuk...



 Ladang ini adalah Ladang Nipah Ismail Che Kar (Kaq)...Kot Kedak Kar dipanggil Kaq...Ia terletak di Daerah Yang, Kedah...sebuah daerah di tepi laut dan dikenali juga sebagai daerah pelancongan...


Di sini, landskap tanamannya juga menarik...suka tengok sebab ada keladi hiasan...sangat tenang kalau anda ke sini untuk merasai sendiri suasana berada di dalam ladang nipah sambil menikmati ayaq nira nipah sejuk-sejuk pula tu...


 Buah nipah...dulu masa kecil-kecil biasa rasa...sebab pokok nipah ada kat belang rumah arwah tok...sekarang dah tak ada dah pokok tu...dah tak ingat dah apa rasa dia...



Kat sini kita boleh tengok cara depa dapatkan nira nipah...nira ditadah di dalam plastik dan dimasukkan ke dalam botol...nampak kemas sikit...


 Ramai pelanggan yang datang ke sini, pagi-pagi dah ada pengunjung...

Oh ya...makanan lain pun ada juga ya...bihun sup...laksa...dan lain-lain...


9 comments:

  1. sedapnya minum nira di celah pohon nira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Puan...minum sejuk sejuk pula tu...dan segar

      Delete
  2. sedap..diminum sejuk2..pernah minum masa nak gi Gunung Jerai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ka...nanati cubai mai minum dalam kebun nira pula...

      Delete
  3. mcm air tuak ke nira ni?
    salam tahun baru 2020

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...tapi istilah tuak di sini...gelar ja tuak tapi tuak yang tak memabukkan lagi...ada had tempohnya...

      Delete
  4. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    Kt sini ada juga jual nira nipah, tapi cuma tepi jalan je. Saya belum pernah cuba nira nipah atau nira lain2. walaupun ada keinginan terutama di bulan ramadhan. tapi keinginan shaja la belinya tak pernah. bulan ramadhan memng banyak dijual di tempat saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ka...sebab di bulan ramadhan kan macam2 jenis air yang keluar...nira ni tak menonjol la...

      Delete
  5. Masa kecik2 pernahla mkn buah nipah ni. Tak silap rasanya mcm isi kelapa muda. Ada je pokok nipah ni kt tepi2 sungai kat terengganu tu, tapi susah nak amik. Tinginnya nak rasa lagi keenakan buah nipah.

    ReplyDelete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...