Monday, 30 May 2016

Balut Buah Mangga...Badang & Tangga

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Dekat sebulan saya tak kemaskini blog. Nak tau kenapa...? Sebab kami sibuk balut mangga di ladang.
Tapi saya tolong-tolong balut buah di bawah sahaja. Buah yang tinggi-tinggi semuanya dibalut oleh En Din, En Shidi, En Sam, Abg Jan dan Pak Jenal.

Syukur alhamdulillah...ada tangga dan badang kami yang gagah perkasa.

Pak Jenal

En Shidi, Abg Jan dan Pak Jenal
Tengok tu...pokok ada satu...tapi yang nak balut ada tiga orang...geleng kepala saya dibuatnya...
Itulah namanya kerjasama...

En Din

Badang yang setia di sisi En Din
Sebenarnya, badang adalah jentera beroda tiga. Kecil sahaja tetapi kehadirannya amat berguna bagi memudahkan kerja-kerja mengangkut peralatan ladang yang kecil-kecil seperti bakul. Tapi, En Din gunakannya untuk menggantikan tangga bagi membalut buah. Al maklumlah...ketiga-tiga tangga sudah digunakan oleh orang lain...

Tak guna tangga...guna badang pun jadi la....
Sekian sahaja...penutup bulan Mei 2016.

23 comments:

  1. Bestnya ada lqdang mangga..SA suka Makan mangga muda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat jeruk mangga asam boi pun sedap tu Pn SA....

      Delete
    2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. WAH LUAS LADANG MANGGA NI..MANGGA HARUM MANIS KE...SEDAPNYA MANIS SGT BUAHNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luas memang luas Pn Paridah...sebelum ni banyak kerja melibatkan sayur..baja organik...

      Kali ni...saya belajar kerja2 pengurusan ladang pula...

      Yang ni mangga chokanan

      Delete
  3. adik blk kpg bawa mangga cekonan..sedap betul buat jus..nyum, nyum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kampung Nohas kat mana....mangga chokanan kalah isinya manis memang sedap buat jus...

      Tapi klu musim hujan...isinya kurang manis yer...

      Delete
  4. Wah seronoknya ada ladang mangga..klau dekat boleh datang terus beli kat ladang kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jauh la...klu dari Sarawak tu...naik belon turun kat Penang...pastu naik kereta sewa...mai Pokok Sena....dah sampai...hihihi

      InsyaAllah jika En Nasa ada rezeki...sampai la tu...

      Delete
  5. Akak fikir badang tu nama orang,rupanya jentera :-).
    Banyak sungguh mangga yang dibalut tu ,sampai 3 org 1 pokok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...tu la Pn Saniah...depa bertiga satu pokok...buah pula banyak yang tinggi2...

      Badang...memang jentera tu namanya badang...syarikat asal yang keluarkan tu bagi....

      Delete
  6. Akak fikir badang tu nama orang,rupanya jentera :-).
    Banyak sungguh mangga yang dibalut tu ,sampai 3 org 1 pokok.

    ReplyDelete
  7. Kalau dah sepokok pun buahnya beratus mahu jenuh nak membalut satu-persatu
    Tapi kelak hasilnya mesti memuaskan.

    Kakak nak sebakul tau! hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Kak Zakie..klu balut buahnya...kulit buah licin dan bersih...klu tak balut...kurang mengancam sikit kulitnya...

      Nak sebakul...mai la sini Kak...bulan puasa ni banyak buahnya...

      Delete
  8. Wahh bestnya... seronoknya tengok... best.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KK.....Mai la sini...pakat2 kita rasa keseronokannya....penat tapi berbaloi...ditambah lagi dengan hati yang gembira

      Delete
  9. Wah..bestnya ada ladang mangga sendiri...mesti seronok bila waktu mengutip ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Mala...masa balut seronok...masa kutip letih gak...hihihi

      Delete
  10. Replies
    1. Ladang orang Cik Ash...tumpang dapat ilmu dan pengalaman sahaja...hehehe

      Delete
  11. Badang lagi stabil dari tangga pun Kak Fida hehehe....
    Wah macam ini masa dah musim raya banyak buah boleh dijadikan jus mangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la Diana...raya nanti cadang nak makan mangga dengan pulut...banyak sangat buah mangga musim ni... kesan el nino yang agak lama kot...

      Delete
  12. tak terbayang saya bila blh habis nak membalut mangga . satu pokok je dah byk gitu . bila satu ladang , mmg kena kerjasama ...

    ReplyDelete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...