Sunday, 17 January 2016

Terung Muda...Terung Tua...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Artikel kali ini bukanlah tentang penanaman terung. Hanya sekadar berkongsi pengalaman tentang perubahan warna terung bulat dari muda hingga ke tua. Terung bulat yang saya kongsikan dalam artikel kali ini berwarna ungu. Agak-agak lah...warnanya masa tua warna apa ya....? Dahulu saya pun payah nak agak...setakat warna ungu pudar tu saya tahu bahawa terung tersebut telah cukup tua dan tak sesuai untuk dipasarkan. Kalau biar tua lagi...saya pun tak tau....hehehe

Warna terung bulat ungu ketika muda....

Jeng..jeng..jeng.. Inilah warna ungu tua yang saya biarkan di pokok. Saja jer nak tengok perubahan warnanya... tu dia...besarnya... Jom tengok gambar di bawah...Bagi yang berwarna ungu pudar tu...umurnya muda sikit berbanding yang berwarna kekuningan tu....

Warna Ungu Pudar (Tua tapi muda sikit) dan Warna Kuning (Tua)

Gambar di bawah pula adalah gambar keratan rentas terung yang dah kekuningan tu...nampak tak bijinya dah cukup matang...nak tanam guna biji ni boleh...tapi bentuk dan ciri sebenar belum tentu sama seperti induk kerana ia bukan benih hibrid.

Biji benih terung bulat berwarna ungu...berwarna kecoklatan sebab dah matang...kalau belum matang berwarna krim keputihan.
 Nak kongsi juga dengan anda semua... Jabatan Pertanian sentiasa memberikan khidmat nasihat kepada semua klien... dan perkhidmatan ini diberikan istilah Dr Pokok...


Sebarang pertanyaan berkaitan penyakit dan perosak dan lain-lain persoalan berkaitan pertanian...bolehlah diajukan kepada Jabatan Pertanian melalui email drpokok@doa.gov.my

Sekian. Terima kasih.

22 comments:

  1. Oh baru tahu begitu warnanya bila dah tua ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...akak pun kalau tak buat rekod bergambar macam ni...mesti tak tau juga...sekadar berkongsi...

      Delete
  2. selalu juga my arwah bonda pergi campak terung yg dah warna kuning atas tanah . biar tumbuh katanya ... memang tumbuh la tapi kena berdikari ... hehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya arwah sama macam mak saya....suka campak2 aja...hidup pula tu....bapa saya pula..suka cucuk keratan sana sini...ikut dan saja...tak ada bentuk...tapi hidup juga...walaupun kat tanah yang banyak batu...heheheh

      Delete
  3. ermmm sedap masak kari ni Fida :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kari...suka juga...makan dengan nasi panas2 pula tu....

      Delete
  4. TERUNG TUA N TERUNG MUDAH DIKENAL BAGI YG SELALU GUNAKANNYA UTK MEMASAK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Paridah...betul tu...cuma dulu memang jarang masuk dapur...masa belajar sek menengah dok asrama sampai ke Universiti...hehehe

      Delete
  5. tau beli je kan. hehe.. thanks for sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah kita...saya pun suka beli juga...tanam tapi jenis serai dan ubi kayu sahaja...

      Delete
  6. ooooo...gitu rupenye..ingatkan dah tua jadi kaler itam terus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...begitulah rupanya Pn Malinda....hehehe...

      Delete
  7. Assalam. Cantik betul terung bulat purple tu. Buat paceri terung sedap tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam wbt...Terung keluaran Ag Seed...438 kalau tak silap...

      Bervakap tentang paceri tu...terliur la pula...tengahari pula ni...

      Delete
  8. assalamualaikum kak,
    Tak pernah tengok terung yang dah tua sangat. biasanya bila ungu terus petik. Apa pun terima kasih atas info dan adress doktor pokok..insyaAllah boleh la jenguk-jenguk nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam...Saya pun masa tanam untuk tujuan itulah kali pertama saya nampak yang betul2 tua...masa tu tak ingat nak google pun...

      Delete
  9. Baru tahu warnanya berubah jika dah tua. Saya tahu makan je, Sis Fida :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa...janji boleh makan terung...bukan apa...boleh jai tukang perabih...penat kami tanam...hehehe... tak lah rugi...

      Delete
  10. Cantiknya terung bulat ni...memang minat tanam terung tapi tak lebih dari 2 biji je jadi buah..tu yang frust sikit. Terung kalau fresh gini buat gulai ngan ikan talang kering sedap Fida...gebuss..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebut ikan talang ni....terliur la pula..dah lama tak makan....

      Delete
  11. Selalu beli terung yg warna pepel tu. Yang gold tu akan jumoa bila lama terbiar dlm peti ais haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus-bagus...cara cepat dapat terung tua....saya juga yang kena tanam dan tunggu lama nak jumpa yang kuning tu....hehehe

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...