Thursday, 7 January 2016

Adakah 'Lilin' dalam Hidup Kita...?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Lilin...sebatang lilin atau banyak batang lilin. Adakah di dalam hidup kita ada lilin...? Bagi saya memang ada lilin dalam hidup saya... Tak kiralah di mana saya berada....dalam erti kata lain... Lilin sentiasa ada walaupun tak ada depan mata...

Cahaya Lilin Dari Sebatang Lilin...

Ibu bapa juga adalah lilin....sentiasa ada mendoakan kita walau di mana kita berada... Kita pula, ingat tak mak dan bapa kita...? Walau pun tak dapat ditunjukkan depan mata, doakan mereka selalu agar sentiasa murah rezeki dan sihat...

Cikgu juga umpama lilin...sentiasa ada membantu kita dan mengajar kita...doakan juga mereka...

Kekal Statik Api Lilin...Tidak Bergerak
 Lilin peneman kala gelap gelita...Karan tak dak...(kata orang Kedah).... Mana lilin....
Laaa niii...ada tak alternatif lain tak selain lilin kalau terputus bekalan elektrik...? Masih teringat lagi ketika Misi Bantuan Pasca Banjir...Ketika itu di Kampung Manek Urai... Seorang pakcik bertanya kepada kami...(dua orang)...ada bawa lilin tak...? Malangnya, kami tak bawa...sedihnya rasa hati. Insya Allah jika ada peluang membantu lain kali...lilin akan termasuk dalam senarai yang ajan dihulurkan kepada mangsa banjir.
Zoom In....Api Di Bawah Gelap Namun Atasnya Cerah
Lilin juga menerangi kanak-kanak di zaman dahulu...menjadi peneman ketika mereka belajar.
Saya pun sama juga...tapi merasa tu pun sebab elektrik kerap terputus...masa tinggal di Sabah dulu.

Jadilah Seperti Api Lilin...Walaupun Bergerak Tetap Bertahan Bercahaya Sebelum Padam....
Jadilah seperti lilin...menerangi hidup orang...walaupun diri sendiri terbakar (berkorban)
Sekian.

22 comments:

  1. Suami seperti lilin berkorban untuk kami semua.
    Baru ingat takde persediaan lilin pun andai blackout..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...suami juga seperti lilin...Alhamdulillah rezeki tu Kak Saniah...suami yang baik boleh jadi penyejuk mata kita pula...

      Delete
  2. Masa kecik dulu, ingat guru jer yg umpama lilin, tp bila dah tua ni, bukan guru jer yg diibaratkan seperti lilin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Hainom...perumpamaan tu memang dah tak hilang2 dari kepala ni...sekarang ni kita pula jadi lilin untuk anak2 yer...

      Delete
  3. Sentiasa menyinari walau diri sendiri yg binasa...nampaknye banyak sungguh lilin dalam hidup saya selama ni..:')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan puan malinda...rupanya ada banyak lilin di sekeliling kita ni....rasa bersyukur sebab banyak tempat bergantung

      Delete
  4. umpama lilin yang membakar diri menerangi orang lain, in shaa Allah semoga perngorbanan kita semua mendapat ganjaran dari Nya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin...semoga sentiasa berpanjangan rahmat dari Allah akan pengorbanan yang dilakukan...

      Delete
  5. Assalam. Guru bukan lg seperti lilin membakar diri krn ia membinasakan diri, anggal guru seperti matahari, menyinari alam dan isinya tanpa membakar dirinya sendiri, kata Dato Dr Fafzillah Kamsah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...itupun betul juga...samada lilin atau matahari...yang penting sinarannya...cuma matahari juga membakar dirinya sendiri....

      Delete
  6. kita semua pernah dan masih menjadi lilin dalam kehidupan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Puan...jom kita jadi lilin buat diri kita dan orang lain juga...

      Delete
  7. Yang penting kalau karan dah ada balik dok berebut dengan adik beradik lain nak tiup lilin tu.. What a memory

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul tu....berebut2...nak main bayang2 kecil ke besar...macam2 lagi zaman kanak2 ni...

      Delete
  8. jadilah spt lilin yg bercahaya menerangi kegelapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu...sekurang-kurangnya masih boleh nampak sekeliling cahaya tu...

      Delete
  9. Assalamualaikum,
    Membakar diri untuk menerangi orang lain, satu pengorbanan. tapi masa belajar dulu ada terbaca satu tulisan seorang syeikh, katanya jadilah seperti pelita yang menerangi tanpa membakar diri. Sedangkan lilin memberikan kebaikan kepada orang lain tetapi diri sendiri yang binasa...begitulah lebih kurang, ingat-ingat lupa...

    ReplyDelete
  10. Waalaikumussalam wbt...semuanya betul tentang cahaya...memberi manfaat kepada semua...tentang lilin ya benar ia membinasakan diri.....tentang pelita ya benar ia tidak membinasakan dirinya....kena tunggu rosak ler yer...baru binasa...hehehe

    ReplyDelete
  11. sebagai isteri pun umpama lilin jugak. berkorban segalanya untuk suami dan keluarga tersayang kan kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan Kira...tak kiralah dari sudut apapun...jajnji kita berkorban...

      Delete
  12. Lilin memang masih penting dalam hidup kita.
    Benda mesti standby di rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti ada lilin...pilihan kepada lampu suluh....jika tak ada..payah juga...teraba-teraba dalam gelap pula nanti...

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...