Friday, 27 November 2015

Segmen Apakah Saya...?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Saya terasa nak buat segmen ini dengan tiba-tiba sahaja....Tujuannya nak menambah kenalan dan juga di sebaliknya adalah Follower.


Lukisan Di Batang Pokok ? Ada ke...?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Lukisan di batang pokok...? Ada ke...? Ada...

Anda dah pernah jumpa ker...? Belum...? Kalau belum... jom kita pi tempat ni.... Kat mana...? Di Perak. Dekat Gopeng..... Ala.... Gaharu Tea Valley tu....tempat yang menarik untuk dilawati juga jika nak melawat Negeri Perak. Nak tahu tak...semua pokok gaharu ditanam menggunakan teknologi organik tanpa baja kimia dan racun kimia...semunya guna siraman dan semburan organik.

Dah...dah...dah... Artikel kali ini akan berkongsi dengan anda tentang Lukisan Pada Batang Pokok Gaharu.... Jika anda melawat Gaharu Tea Valley ni, jangan lupa untuk mohon pihak pengurusan ladang untuk bawa anda melawat kawasan ini.



Tuesday, 24 November 2015

Beli Bekal Makanan Di Tamu Tuaran

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Cerita dalam artikel kali ini adalah tentang beli bekalan makanan. Ini kerana kami nak gerak ke Tip Of Mengayau Borneo di Kudat. Kiranya artikel kali ini adalah kesinambungan cerita tentang artikel sebelum ini iaitu Jalan-jalan Di Tamu Tuaran.

Pagi-pagi lagi kami sudah bertolak dari rumah penginapan kerana pada hari itu kami akan ke Tip Of Mengayau Borneo. Nun jauh di Kudat. Jadi bekalan makanan mestilah mesti dibawa agar tidak lapar ketika dalam perjalanan nanti. Sesampai sahaja kami di Tamu Tuaran. Kesempatan yang ada digunakan untuk meninjau sekitar pasar. Dah puas tengok ikan-ikan yang dijual dan juga naik Jambatan Gantung Tuaran, agenda seterusnya ialah beli makanan.

Gerai Jualan Kuih Muih... Kuih Jawa dan Apam pun ada.

Saturday, 21 November 2015

Cerita Tentang Pokok Di Rumah - Siri 1

Assalamualaikum dan sejahtera...

Hujung-hujung minggu ni nak buat apa ya.... Bagi saya jika tidak ada aktiviti luar yang jauh dari rumah, aktiviti yang selalu saya lakukan adalah "Kelebek Bunga". Selain itu, gembur tanah, cabut rumput juga menjadi rutin dalam aktiviti berkebun ini.

Justeru, artikel kali ini hanya tentang pokok di sekitar rumah. Pokok yang ada taklah cantik sangat hehehe. Bunga yang menjadi pilihan hati saya untuk hari ini ada dua. Keladi hiasan dan galdiolus.

Kelebek Bunga : Keladi Hiasan (Tanaman Umbi/Ubi)



Wednesday, 18 November 2015

Idea Ringkas Berjimat - Meja Makan & Bilik Pengantin

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Cuti sekolah hanya beberapa minggu sahaja lagi. Saya dah dapat kad jemputan kahwin untuk bulan Disember depan... Bagaimana pula dengan anda...? Saya dapat jemputan kenduri kahwin tu di Langkawi pula tu alamatnya....Insya Allah ada rezeki dapat ke Langkawi lagi sekali.... 

Biasalah kan, kenduri kahwin ni sinonim dengan cuti sekolah.

Jadi, dalam artikel kali ini, saya nak berkongsi dengan anda semua tentang hiasan bilik pengantin dan meja makan pengantin yang ringkas sahaja... kos pun rendah...jimat... buat sendiri.... tapi rekabentuk tu tengok juga majalah dan cari juga dalam laman web berkaitan. Digabungkan pula dengan idea spontan adik-adik sepupu yang kreatif-kreatif semuanya....



Saturday, 14 November 2015

Jom Bertani - Konsep & Idea Bertani

Assalamualaikum dan salam sejahtera....


Artikel kali ini berkisar tentang idea bertani terutama dari segi bahan dan peralatan untuk tanaman hidup berpaut...membesar...menghijau dan sempamanya.....

 Gambar-gambar di dalam artikel adalah hak milik sendiri. Konsep dan idea bertani diperolehi dari Institut Pertanian Ayer Hitam, Jabatan Pertanian, Johor.

Tanaman Labu & Petola Sebagai Pelengkap Pintu Gerbang

Friday, 13 November 2015

Jambatan Gantung Siri 1- Saya Dah Naik... Anda Bagaimana...?

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Artikel kali ini adalah semata-mata tentang Jambatan Gantung... 

Pernah naik tak jambatan gantung..? Kalau belum pernah, eloklah cuba ya... Kalau gayat, ajaklah Cik Abang ke...Cik Adik ke...naik sekali....buat teman...ada juga tempat berpaut apabila jambatan ni goyang.... hehehe....


"Jom Naik Jambatan Gantung"

Jambatan Gantung Tuaran

Ini boleh dikira sebagai kesinambungan kepada artikel sebelum ini....

Pintu Gerbang Jambatan Gantung Tuaran.....cantikkan pintu gerbangnya..


Saturday, 7 November 2015

Makam Diraja Langgar....

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Makam Diraja Langgar

Artikel kali ini akan berkongsi dengan anda semua tentang salah satu lokasi yang boleh dilawati di dalam senarai lawatan anda jika ke Negeri Kedah....Negeri Jelapang Padi noooo...


Friday, 6 November 2015

Segmen Kembara Misteri Burung Hantu....

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Jom Pakat-pakat Sertai Segmen Kat Bawah... 

Syarat-syarat penyertaan boleh diperolehi dari pautan pada banner di bawah...senang sahaja syaratnya....sebab itu saya sertai....
(Anjuran Blog rosnordin)

Saya baru pertama kali....anda bagaimana....?



Segmen ini tamat pada 13/11/2015 jam 12 tengah malam....

Ingat ya...tengah malam tu....

...... ooo ... ooo... ooo (bunyi burung hantu)




Thursday, 5 November 2015

Pemandangan Indah - Jeti Kampung Beng Lenggong

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Artikel kali ini adalah tentang suasana di sebuah jeti kecil di sebuah kampung yang terletak di Lenggong, Perak... iaitu kampung mak angkat saya yang kedua... Ala yang rumah dia banyak bunga Zinnia tu....

Pemandangan indah di Jeti Kampung Batu Ring

Wednesday, 4 November 2015

Dekorasi Laman - Rumah Mak Angkat

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Tengah buat apa tu...? Saya pula tengah tengok-tengok gambar yang dah berbulan-bulan saya tak tengok sejak April lalu.... Gambar rumah mak kepada mak angkat saya yang kedua... Bukanlah mak angkat yang membela saya, tetapi saya dapat beliau melalui satu program keluarga angkat. 

Bunga Zinnia Kuning....

Tuesday, 3 November 2015

Kitar Semula - Sudu Plastik

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Segmen Kitar Semula



Wah...wah...wah .....Segmen Kitar Semula tu....



Sunday, 1 November 2015

Kompleks Kraf Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Jom sambung baca cerita saya untuk pembukaan bulan November ini....
Tak lain tak bukan tentang Kompleks Kraf Langkawi....Ini merupakan kali kedua saya melawat Kompleks Kraf Langkawi....sebelum ini pada tahun 1994...lama kan....ya dah lama sangat tu...masa tu baru tingkatan empat....masa balik cuti sekolah....masa tu kami tinggal di Sabah....

Lepas naik Langkawi SkyCab ....tempat lain yang kami lawati juga ialah Kompleks Kraf Langkawi.... saja masuk tengok...rupanya tengah ada pameran dan aktiviti lain...Di sini banyak gerai jualan yang boleh disewa....Kalau anda nak tahu ia dibuka pada tahun 1996....tapi saya silap kah....rasanya tahun 1994 dah ada dah kompleks ni.....mungkin dulu nama lain kot....atau belum dirasmikan kot.....nanti saya tengok semula gambar lama saya tu....tahun bila....harapnya gambar tu ada tarikh...

Masuk sahaja ke dalam saya terjumpa seni kraf gulung kertas ni....di tempat kerja ada seorang pegawai yang minat kraf ini....memang cantik dia buat....