Wednesday, 29 July 2015

Zuccini... Tanaman Makanan



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Artikel pada hari ini adala berkaitan tanaman makanan. Kalau tiada makanan langsung boleh mati kita dibuatnya. Sudah semestinya perut asyik berkeroncong sahaja sebab nak diisi dengan makanan.

Tanaman makanan kali ini ialah Zuccini. Tanaman ini agak terkenal di Negara Eropah dan Negara Barat. Di Malaysia, tanaman ini agak baru diterima masuk ke dalam pasaran. Namun semenjak kebelakangan ini, selalau pula saya jumpa Zuccini di pasaraya terutamanya. Di pasar-pasar borong belum jumpa lagilah.

Melalui rujukan dan pembacaan dari blog lain antaranya blog http://animhosnan.blogspot.com/ ... zuccini tergolong dalam keluarga Cucurbitaceae. Merupakan tanaman renek. Buahnya menyerupai buah timun. Isinya putih krim. Boleh dimakan segar dan boleh juga dimasak.

Gambar-gambar di bawah saya perolehi melalui lawatan saya ke salah satu ladang menuju ke Cameron Highlands. Pokok zuccini yang ditanam di bawah Struktur Pelindung Hujan adalah sangat berbeza dengan pokok zuccini yang ditanam tanpa Struktur Pelindung Hujan. Nanti saya kongsikan di dalam artikel seterusnya berkaitan zuccini tanpa SPH.

Barisan tanaman Zuccini yang subur.

Wednesday, 22 July 2015

Kitar/Guna Semula Alat Pembersih

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini punya cerita petang-petang setelah selesai kerja baru ada masa mengarang...

Kitar Semula... apa sahaja barang atau bahan yang boleh diguna semula itulah yang saya faham tentang kitar semula.

Ketika raya ketiga kedua yang lalu, sempatlah juga saya berkunjung ke rumah mak saudara sebelah suami saya... Niat berkunjung memanglah nak beraya....ditambah lagi dengan menu nasi planta yang disediakan oleh mak saudara....asam pedas rebus pula tu....sedap...

Sampai sahaja kat rumah beliau, mata saya tertumpu kepada benda yang ada dalam gambar di bawah. Mata saya ni suka tengok gubahan bunga sebenarnya. Tambahan pula bunganya berwarna oren tu memang menyerlah...Tetapi yang saya tertarik sangat tu adalah vacuum cleaner...kreatif bebenor...kata orang Perak...Woww...dalam bekas ni pun boleh gubah bunga....cantik-cantik...



Monday, 20 July 2015

Apabila Raya Tiba....

Tahun 2015 adalah giliran saya beraya dengan keluarga mertua di Layang Kiri, Parit. Berkongsi sedikit gambar dengan rakan-rakan sempena raya. Asyik simpan gambar dalam pendrive sahaja. Takut hilang atau rosak nanti. Ada juga back up.

Suasana Malam Raya

 Malam raya kalau sebelah suami saya mesti main bunga api. Al maklumlah adik beradik sebelah suami ramai lelaki. Sepupu dia pun ramai lelaki. Rumah abah dia pula jadi tumpuan sebab mak suami saya ni yang paling tua. Lagi pun mereka tinggal di rumah pusaka nenek moyang.

Wednesday, 15 July 2015

Raya Dah Dekat....Jom Buat Samperit...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Raya dah tinggal 2 hari lagi...rakan-rakan sekerja di tempat kerja bersetuju supaya diadakan Latihan Amali Penyediaan Kuih Raya. Di sebaliknya, kuih raya dapat disumbangkan kepada semua kakitangan yang terlibat samada beragama Islam atau sebaliknya. Selain itu dapat mengeratkan lagi hubungan sesama kami semua....

Yang penting, bila lagi nak keluarkan bakat terpendam....Ada dua resepi yang kami buat pada hari tersebut iaitu pada hari Selasa lalu. Resepi 1 ialah samperit dan resepi 2 ialah popia nestum.

Bahan-bahan Yang Diperlukan Bagi Membuat Samperit Resepi Cik Ida

Tuesday, 14 July 2015

Nak Makan Belut? Jom Ke Restoran Nasi Lemak Ayam Kampung, Ipoh

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Anda peminat belut? Suka makan makanan berasaskan belut? Jika ya...bolehlah anda berkunjung ke Restoran Nasi Lemak Ayam Kampung yang terletak di Jalan Ali Pitchay, Taman Jubilee, 31650 Ipoh, Perak, Malaysia.

Saya telah pergi ke restoran ini pada pertengahan bulan puasa yang lalu. Saja-saja sahaja ke sana sebab dah lama tak makan ayam kampung. Dah sampai di sana barulah terperasan yang restoran ini juga menjual makanan berasaskan belut.

100 gram belut RM 5.50
Di restoran ini belut tersebut boleh dimasak sup, digoreng pedas atau digoreng kunyit. Cuma pada hari tersebut saya tak order belut. Lain kalilah kot.

Friday, 10 July 2015

Buah Berangan....Jangan Berangan Masa Bawa Kereta Sudah Lah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pagi ini 10 Julai 2015. Hari ini saya cerita tentang di mana anda boleh mendapatkan buah berangan. Pada tahun 2013 saya berkesempatan ke Negeri Pahang. Ada urusan kerja. Dari Perak bertolak ke Pahang dengan kereta. Satu kereta tiga orang sahaja.

Sampai di persimpangan lebuhraya nak ke Pahang, kami melalui gerai-gerai menjual buah berangan yang telah siap di masak.


Wednesday, 8 July 2015

Misi Bantuan Banjir Ke Kelantan Siri 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Artikel kali ini berkaitan dengan Misi Bantuan Banjir ke Kelantan pada awal tahun 2015 yang lalu. Agak lambat berkongsi dengan anda semua. Sekarang baru ada masa menulis tentangnya. Kata orang pengalaman sangat berharga. Aapabila ditatap dan dilihat gambar-gambar yang telah berlalu barulah timbul rasa menghargai apa yang telah berlaku.

Perjalanan bantuan kami hanya disertai oleh empat orang sahaja. Daripada empat orang tersebut, hanya saya seorang sahaja perempuan. Dua kenderaan...satu lori dan satu 4wd.

Setelah barang-barang bantuan dikumpulkan dari semua kakitangan, maka perjalanan kami dimulakan pada pagi 9/1/15.


Sebelum perjalanan dimulakan pada pagi 9/1/2015.

Tuesday, 7 July 2015

KSKB

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini punya cerita telah berlaku pada 1 Julai 2015 yang lalu. Pagi-pagi sebelum sahur dalam jam 3.00 pagi telah bangun dari tidur. Jam 3.30 pagi terus bertolak ke KSKB Sungai Buloh. Nak hantar adik perempuan melapor diri di Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sungai Buloh. 

Saya saja kongsikan dengan anda semua suasana hijau di kolej tersebut. Sempat juga saya ambil beberapa gambar di dalam kawasan kolej tersebut. Hijau sahaja. Tenang sahaja.


Friday, 3 July 2015

Idea Hiasan Laman


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Hari ini gembira tak...? Saya...? Saya gembira tetapi tak tahu cara menunjukkannya kepada  orang lain...Cuma hari ini kerja-kerja hakiki yang perlu disiapkan beres dengan cepat dan mudah sehinggakan masa terluang banyak. Terima kasih Allah kerana permudahkan kehidupan saya hari ini....

Oklah...sekarang ini di luar tingkap hujan sedang turun. Hari Jumaat pula tu. Dulu-dulu ketika zaman belajar di universiti, asal hujan sahaja dan agak lebat serta hari Jumaat terutamanya...macam-macam doa dan permintaan saya panjatkan kepada Allah.

Alhamdulillah...semua dapat...kalau ada yang tak dapat pun, saya masih bersyukur juga.

Opps...ini cerita lain sudah bah... saya mau cerita pasal idea hiasan laman yang saya perolehi dari sekitar lokasi yang saya pernah lalu, sampai, jejak dan sentuh dan sempat saya rakamkan menggunakan kamera biasa saya.