Saturday, 5 December 2015

Lawatan Ke Kuching Sarawak Siri 2

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Malam ini ada masa sikit untuk menulis. Masih berkisar tentang lawatan ke Kuching, Sarawak. Kalau belum baca artikel Lawatan Ke Kuching Sarawak Siri 1... boleh klik di sini...

Selepas selesai tengok-tengok harga kek lapis sarawak. Kami bersetuju untuk datang semula esok. Bukan apa, kalau beli awal sangat nanti kek lapis cepat rosak pula. Jadi belilah bila dekat-dekat nak balik. Dalam perjalanan nak ke jeti bot penambang, Encik Abang ternampak satu gerai makanan tradisional. Dia suka sangat merasa makanan/kuih-kuih tradisional ni. 

Gerai Milik Rina dan Jordan
Nama kuih ini Kuih Bongkol. Terbelit juga lidah saya menyebutnya. Tak pernah sebut lagi perkataan ini... Kalau Banggol adalah...Bonggol pun pernah juga sebut... berbalik kepada Kuih Bongkol tadi..... Sedap juga rasa kuih ini... Kalau di Perak macam kuih Jongkong jer bentuknya.... 

Dibuat dari tepung beras, santan dan gula apong/gula merah.... 
Daun pandan dan daun pisang sebagai pembungkus/acuan....

 Encik Abang saya sedang bersoal jawab sementara menunggu Kuih Bongkol masak. Katanya nak makan panas-panas...barulah sedap...

 Inilah En Jordan...belum masak lagi. Apa tandanya.....Tandanya daun pisang dan daun pandan masih hijau. Kalau sudah masak daun tu akan bertukar ke warna coklat muda sikit....
Kena kukus lebih kurang 20 minit baru masak....


Nampak tak...daun pandan digunakan sebagai pelilit...sebelum dicucuk dengan lidi agar bukaan daun pisang tak melopong (terbuka besar). Di samping itu kata Cik Rina...bagi wangi sikit itu kuih...


Ok...sudah masak. Dah boleh makan. Apa rasanya....? Ada sikit rasa masam...kerana santan... Ada rasa manis....kerana gula apong/merah.... Ada rasa tawar tepung beras....
Bila semuanya digaul rata....barulah sedap rasanya...semua rasa bercampur....
Bentuk lipatan daun pisang adalah seperti dalam gambar di atas.

Masjid dan jambatan antara kemudahan di Kampung Gersik. Jalan raya pun masih baru.
 Gerai Rina dan Jordan terletak berhadapan dengan Masjid Kg Gersik. Di sebelah tepi masjid tu adalah kedai kek lapis Dayang Salhah. Dalam gambar memang tak nampak yer. Bayangkan saja...

Ringkasan Gambar Pergerakan Bot Penambang Ketika Menurunkan Penumpang Di Jeti

Sesampai saja kami di jeti...sempat juga saya mengambil beberapa gambar ketika penumpang turun dari bot penambang. Hati-hati ketika hendak turun dari bot penambang ya... Kali ini bot penambang berwarna biru kuning...Cantik...cat baru rasanya...

Perbualan Antara Encik Abang dan Pengemudi Bot (Pakcik)

Encik Abang : Bot ini pergi seberang Waterfront ka... 
(Suami saya ingat bot penambang tu akan ke jeti lain di depan lagi)
Pakcik : Ya...terus sana Waterfront...Mau pergi Hong Kong pun boleh....

Hahahah (Semua dalam bot ketawa...)

Pandai Buat Lawak juga Pakcik ni....

Jumpa lagi dalam Lawatan Ke Kuching Sarawak Siri 3


34 comments:

  1. Dah terlps cerita yg first tu, in shaa Allah ada masa akn dtg baca semula. Seronok kan jln2 kt tmpt org.;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih datang ke blog saya...memang seronok jalan kat tempat orang....jumpa benda baru...dapat kongsi dengan orang lain tips2....saya pun google blog orang lain juga sebelum ke sana...

      Delete
  2. cubalah sok pakcik tu kayuh gi hongkong., gelak tak dia., harhar2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak..sebab tak boleh lah di gelak awal-awal lagi....hehehe

      Delete
  3. Syoknya dapat makan kuih dengan pengalas semula jadi dan pewangi semula jadi.
    Sekarang pun kalau kuih pelita pun dah ramai masak dalam bekas plastik mini je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu kan...baunya dah tak sebenar dah...jom kita tanam daun pandan banyak2.... Kata Rina daun pisang yang dia guna satu jenis saja...bukan semua daun pisang boleh pakai....

      Delete
  4. saya pun menyopping kek lapis di kedai dayang salha dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kita....ada tiga kedai kat situ....Kat kedai Warisan pun saya singgah beli....makan tak jemu pula...kecuali yg banyak cheese...

      Delete
  5. Fida.. nak hantar maklumat pemenang .. minta emel boleh.
    Terima kasih ya Fida. salah pun dapat hadiah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Email saya pidzqrst@yahoo.com .....ada juga saya letak kat entri berkenaan....

      Salah jawapan tu sebab awal2 arahan saya tak jelas kot....sebab tu ubah sikit...lain kali saya akan lagi tepat tapi ringkas...

      Delete
  6. tak singgah ke brunei ke Fida dh dekat tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak singgah la Kak Noor kali ini...sekejap saja...3 hari 2 malam saja...Lain kali kot...Nak juga ke Brunei....homestay dan kos sana sana murah tak...

      Delete
  7. ada gak yg berenang kat tgh laut tak sampai hong kong ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau la sampai ke tak ke Hong Kong.....berenang pun saya tak reti....

      Delete
  8. Dah sampai tempat orang haruslah rasa kuih tradisionalnya kan Fiza. Kalau tak, rugi....
    Lama tak naik penambang tu Fiza?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak Hainom...selagi halal rasa saja...murah sahaja...Rm 2/4 biji....

      Bot Penambang tu tak lama pun...adalah 2-3 minit saja...sungai tu tak jauh....

      Delete
  9. Assalamualaikum,
    Selamat bermusafir...Kalau ke sarawak memang tidak sah jika tidak beli kuih lapis. Itu trademarknya...sama juga dengan ikan terubuk masin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam wbt...betu tu...tidak sah jika tak beli kek lapis...terubuk masin....sekarang telur terubuk masin pun dah ada...

      Delete
  10. Bagus en abang Fida nak merasa kuih tradisi. Alang-alang dah sampai dan nampak ok juga ambil tahu. Lain kali boleh suruh Fida pulak buat:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya buat sendiri...boleh akak...tapi balutannya tu tak tau la jadi ker tak....kena minta mak dan mak mertua ajar ni....hehehe

      Delete
  11. Sis, kuih bongkol tu jenis berkuah ye? Kalau betul, kat tempat saya dipanggil kuih bongko hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Farrah...tidak berkuah...macam kuih tako juga sikit2....cuma tepung guna tepung beras....bila makan kena gaul sekali lagi sedap...

      Delete
  12. wah.. bestnya, boleh beli kek lapis.
    Saya tak pernah lagi sampai ke Kuching. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah...Pn Yati akan sampai juga....niatkan dalam hati...

      Delete
  13. pegi belah sabah sarawak memang kena rasa kuih2 tradisional dorg. dekat sini memang tak dapat la kot nak jumpa kecuali orang sana sendiri yg buat hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya la...kita di Semenanjung ni...nak request sama orang Sabah dan Sarawak sendiri kalau nak makan makanan tradisional mereka...tak pandai buat....

      Delete
  14. Rsnye mesti mns kan? Nk cube bygkan.. Mgkin rsnye mcm puteri mandi kot.. Ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LadyBird....Rasanya tidak manis sangat...tapi semua cukup...lemak ada...masam ada...manis ada...

      Delete
  15. Salam... mcm2 yang meanrik di s'wak ni yer. tq berkongsi sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Pn Kesuma Angsana...bagi saya yang julung-julung kali pijak kaki ke Sarawak...memang sangat seronok dan rasa ingin datang lagi memang ada... Jom ke sana....

      Delete
  16. bungkusannya seperti tapai..cuma di tambah daun pandan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak...lebih kurang bungkus tapai jer....agak-agak jadi ker tapai kalau balut juga dengan daun pandan yer

      Delete

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...