Thursday 30 January 2014

Ubi Kayu...Kegunaannya

 




Ketika menjadi juri bagi pertandingan hasil pertanian sempena HPPNK 2013, sempat juga saya mengambil beberapa gambar ubi kayu yang dihantar oleh petani untuk dipertandingkan.

Semua varieti ubi kayu tidak dinyatakan. Maka tidak dapatlah saya hendak menceritakan dengan jelas ciri-ciri ubi kayu yang dipertandingkan. Terus terang saya katakan yang pada masa ini pengetahuan saya tentang ubi kayu belum mendalam lagi. Masih lagi ke arah untuk mendalami ilmu berkaitan ubi kayu ini.

Ada berbagai bentuk dan saiz ubi kayu. Ada ubi kayu yang berwarna kuning isinya dan ada juga yang berwarna putih.

Ubi Kuning

Bagi ubi kayu ubi kuning, isinya sudah tentu berwarna krim kekuningan. Kulit luar di sebelah dalam (bukan kulit luar) juga berwarna kekuningan atau putih krim. Ubi kuning ni sesuai dibuat kerepek kerana warna isinya yang krim kekuningan menjadikan warna kerepek kekuningan dan menarik. 

Ada juga yang membuat bengkang ubi kayu menggunakan ubi kuning sebabnya warnanya yang kuning. Tidak perlu menambah pewarna. Kalau nak rebus boleh juga tetapi kalau direbus sekejap sahaja ia tidak akan empuk. Pernah sekali saya kena rebus lebih dari 3 jam dan baharulah ubi kuning tersebut empuk.
















Ubi Putih



No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Jejak Anda Di Sini...Senang Saya Nak Pi Melawat Pula...