Monday, 27 January 2014

Asal Tembikai

Gambar ni diambil di Kelantan...jauh tu...nak tuntut ilmu la katakan....jauh pun jauh la...

Ladang seorang usahawantani....memang beliau dah expert bab tanam tembikai ni...

Dari mana asal tembikai...???

Kalau tanya dari mana asal usulnya...dah tentu saya pun kena rujuk buku-buku dan lain-lain sumber...mana lah nak ingat dari mana asal tempatnya....

Cukuplah kita tahu...tembikai ni hasil kacukan di antara bunga jantan dan bunga betina...


 Bunga jantan yang pangkalnya kurus cikkeding tu....bunga betina tu yang besar pangkalnya/bengkak....

Jadi kalau pergi ke ladang tembikai...cubalah kelebek-kelebek pokok tembikai tu....
Kalau jumpa bunga jantan yang sedang kembang....sebelah pagi yer....11.00 pagi ke atas bunga pun dah kuncup... pastu pi tenyeh bunga jantan tu kat bunga betina...biar debunga tu bertemu....

Nak harapkan serangga pun boleh untuk melakukan pendebungaan ni....cuma takut bentuk buah tak sama bulatnya nanti...di samping disebabkan oleh kekurangan nutrien....

 Antara buah yang dah jadi....

 Bunga dan debunga...



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Dia Atas Komen Anda...